.:: نگاره فردا ::.

درباره وبلاگ
.:: نگاره فردا ::.

پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانش آموزی دبیرستان استعداد های درخشان شهید دستغیب مرودشت (دوره دوم)

امامت به معنی ولایت
بازدید : ۶۶ تا

امامت ، درجه و مرتبه سومی دارد که اوج مفهوم امامت است و کتابهای‏  شیعه پر است از این مطلب ، و وجه مشترک میان تشیع و تصوف است .  البته از اینکه می‏گویم وجه مشترک ، سوء تعبیر نکنید . چون ممکن است شما با حرفهای مستشرقین در این زمینه روبرو شوید که مسئله را به همین شکل‏  مطرح می‏کنند . مسئله‏ای است که در میان عرفا شدیدا مطرح است و در تشیع‏  نیز از صدر اسلام مطرح بوده و من یادم هست که کربن حدود ده سال پیش در  مصاحبه‏ای که با علامه طباطبائی داشت ، از جمله سؤالاتی که کرد این بود که‏  این مسئله را آیا شیعه از متصوفه گرفته‏اند یا متصوفه از شیعه ؟ می‏خواست‏ بگوید از این دو تا یکی از دیگری گرفته است . علامه طباطبایی گفتند متصوفه از شیعه گرفته‏اند برای اینکه این مسئله از زمانی در میان شیعه‏  مطرح است که هنوز تصوف صورتی به خود نگرفته بود و هنوز این مسائل در میان متصوفه مطرح نبود . بعدها این مسئله در میان متصوفه مطرح شده است .
پس اگر بنا بشود که از این دو تا یکی از دیگری گرفته باشد ، باید گفت‏ متصوفه از شیعه گرفته‏اند . این مسئله ، مسئله انسان کامل و به تعبیر دیگر  حجت زمان است . عرفا و متصوفه روی این مطلب خیلی تکیه دارند . مولوی‏  می‏گوید " پس به هر دوری ولی قائم است " در هر دوره‏ای یک انسان کامل‏  که حامل معنویت کلی انسانیت است وجود دارد . هیچ عصر و زمانی از یک‏  ولی کامل که آنها گاهی از او تعبیر به قطب می‏کنند ، خالی نیست . و برای‏  آن ولی کامل که انسانیت را به طور کامل دارد مقاماتی قائل هستند که از اذهان ما خیلی دور است . از جمله مقامات او تسلطش بر ضمائر یعنی‏ دلهاست بدین معنی که او یک روح کلی است محیط بر همه روحها . باز مولوی در داستان ابراهیم ادهم‏  که البته افسانه است ، در این مورد اشاره‏ای دارد . او افسانه‏ ها را ذکر می‏کند به اعتبار اینکه می‏خواهد مطلب خودش را بگوید . هدف او نقل تاریخ‏ نیست . افسانه‏ای را نقل می‏کند تا مطلبش را بفهماند . [ می‏گوید ]
ابراهیم ادهم به کنار دریا رفت و سوزنی را به دریا انداخت و بعد سوزن‏ را خواست . ماهیها سر از دریا در آوردند در حالیکه به دهان هر کدامشان‏  سوزنی بود . تا آنجا که می‏گوید :

دل نگه دارید ای بی حاصلان
در حضور حضرت صاحبدلان
و تا آنجا که می‏گوید آن شیخ یعنی آن پیر از اندیشه آن طرف واقف شد :
شیخ واقف گشت از اندیشه‏اش
شیخ چون شیر است و دلها بیشه‏اش
مسئله ولایت در شیعه معمولا به آن معنای خیلی به اصطلاح غلیظش مطرح است‏ ، به معنی حجت زمان که هیچ زمانی خالی از حجت نیست « و لولا الحجة لساخط الارض باهلها » یعنی هیچوقت نبوده و نخواهد بود که زمین از یک‏ انسان کامل خالی باشد . و برای آن انسان کامل مقامات و درجات زیادی‏ قائلند و ما در اغلب زیارتها که می‏خوانیم به چنین ولایت و امامتی اقرار و اعتراف می‏کنیم یعنی معتقدیم که امام دارای چنین روح کلی است . ما در زیارت می‏گوئیم ( این را همه ما همیشه می‏خوانیم و جزء اصول تشیع است ) : « اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی » ( تازه ما برای مرده‏اش‏ می‏گوئیم . البته از نظر ما مرده و زنده او فرقی ندارند . چنین نیست که‏ زنده‏اش اینطور نبوده و فقط مرده‏ اش اینطور است . ) من گواهی می‏دهم که‏ تو الان وجود مرا در اینجا حس و ادراک می‏گوید دارد یا نه ؟ و اگر دلالت دارد آیا فقط امامت به معنی رهبری سیاسی و اجتماعی را می‏گوید یا امامت به معنی‏ مرجعیت دینی و حتی امامت به معنی ولایت معنوی را هم می‏گوید ؟ از این که‏ فارغ شدیم باید وارد بحث امامت در سنت بشویم ببینیم که در سنت پیغمبر ( ص ) راجع به امامت چه آمده . بعد مسئله را از نظر عقلی تجزیه و تحلیل‏ کنیم که عقل در هر یک از سه مرحله امامت چه چیز را قبول می‏کند ؟
آیا می‏گوید از نظر رهبری اجتماعی حق با اهل تسنن است و جانشین پیغمبر ( ص ) باید به وسیله شورای مردم انتخاب شود یا اینکه پیغمبر جانشین خود را تعیین کرده است ؟ همین طور در آن دوتای دیگر عقل چه می‏گوید ؟
ادامه مطلب
علیرضا یونسی
موافقین۱ مخالفین۰
دسته: اعتقادی ,
پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲ ب.ظ
برچسب ها : , , , ,
نظرات
نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
 تماس با ما  تماس با ما  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید